Weg met de gevestigde orde! Op het world wide web is iedereen die wet eens de aftiteling van een film op SBS heeft gehaald zonder weg te zappen recensent! Zo luidt tenminste een van de merkwaardige misverstanden die op internet rondwaart. Begrijp mij niet verkeerd. Ik ben geen azijnpisser die alleen maar betogen wil lezen over drie uur durende traag gemonteerde meesterwerken waarin de onderdrukking van Zuidoost-Aziatische riksja-rijders aan de kaak wordt gesteld. Ik gun iedereen zijn mening. Schrijf maar vol die homepagina's en weblogs. Soms is het zelfs heerlijk rond te dwalen langs deze homemade recensies. Vooral op Amerikaanse sites als boekverkoper Amazon.com of computersite Cnet.com stikt het van de scherp geschreven reviews van ervaringsdeskundigen. In Nederland lijkt dat maar nlet van de grond te komen, Bij www.nl.Bol.com of www.Boeknet.nl is een gevatte mening zeldzaam, Op sites als www.besprekingen.nl of commentaar.nl wordt vooral geneuzeld over internetabonnementen, en speelfilms en voetbalwedstrijden van jaren geleden. Gelukkig zijn er uitzonderingen, Studenten theaterwetenschap begonnen een aantal jaren geleden Moose.nl, met ultrakorte en onderhoudende theaterrecensies. En sinds een paar maanden is er www.gwrrf.nl. In plaats van sterren delen recensenten groene stoplichtmannetjes uit aan boeken, cd's, televisieprogramma's, films en theatervoorstellingen. ledereen mag recensies inzenden, maar een redactie bewaakt de kwaliteit. 'Orde scheppen in de mediachaos,' is het doeI van de media doctors, zoals de schrijvers zichzelf noemen. Dat doen ze met een strak design en korte en puntige recensies. In de informatie-overload van het internet geldt: less is more, vandaar het motto van de site: '100 woorden is genoeg'. Voor hun site heb ik er veel minder nodig: scherp, raillerend, ad rem, ertoedoend, kritisch en hilarisch. Internet zoals internet bedoeld is.
uit Nieuwe Revu, 29 februari 2002, door Martijn de Waal
Terug naar Moose in de Pers