Nederlandse theater-e-zine tegengewicht voor 'serieuze' theaterjournalistiek
De Gouden Tomaat 2001 voor de 'slechtste theatervoorstelling' van het afgelopen seizoen gaat naar 'The Massacre at Paris' van Ivo van Hove bij Toneelgroep Amsterdam. Moose, een Nederlands internettijdschrift over theater, kent de prijs voor de derde maal toe. Lezers van het tijdschrift bepalen wie wint. Moose werd vier jaar geleden opgericht door vier studenten theaterwetenschap. Simon van den Berg, een van de initiatiefnemers: "We wilden een tegengewicht voor de serieuze theaterjournalistiek. Het was de hoogste tijd, dachten we, dat er eens op een vrolijke, licht-anarchistische manier over theater geschreven werd."
Op de Moose-site staan tal van minirecensies, waarvoor niet enkel door de redacteurs maar ook de lezers van het e-zine in de pen kruipen. Van den Berg beklemtoont dat hij en zijn collega's "als theaterbezoeker" schrijven, en niet als theaterrecensent. Is daar dan iets fouts mee? "Wat wij in Vlaanderen lezen, is af en toe verfrissend (lacht), maar in Nederland schrijven journalisten over een heleboel dingen niet. Het theater wordt als kunst behandeld, terwijl het voor ons ook gewoon een avondbesteding is. Rond een voorstelling zit een heel verhaal, bijvoorbeeld: 'Waren de zitjes goed?' Daar schrijven wij ook over." Voorts mag het best ludiek zijn: als waardeoordeel bijvoorbeeld staan er op de Moose-site elandenkoppen ('moose' is Engels voor eland, PA) (voor 'goed') of blikjes tomatenpuree (voor 'slecht').
Sinds 1999 reikt Moose jaarlijks de Gouden Tomaat voor de slechtste theatervoorstelling van het afgelopen seizoen uit. Van den Berg: "Wij vinden het belangrijk dat als mensen naar een theatervoorstelling gaan, zij er ook effectief iets over vinden. 'Wat is er nou gewoon heel slecht?' is een vraag die veel te weinig wordt gesteld. Met de prijs willen we toeschouwers ertoe aanzetten om een voorstelling effectief slecht te vinden, en makers ertoe aanmoedigen om ook al eens iets slechts te durven maken."
De lezers van het tijdschrift bepalen wie wint. Tot de acht genomineerden dit jaar behoorde één Vlaamse voorstelling, 'Amlett' van Jan Decorte bij Het Toneelhuis. Uiteindelijk ging de Gouden Tomaat naar 'The Massacre at Paris', de eerste voorstelling van Ivo van Hove als directeur van Toneelgroep Amsterdam. Van Hove is meteen de eerste Vlaming die de prijs in de wacht sleept. Decortes 'Amlett' volgt op ruime afstand op de tweede plaats.
Enige relativering echter mag en moet. Wie een blik op de Moose-site werpt, merkt dat The Massacre at Paris 37,06 procent van 143 uitgebrachte stemmen achter zich kreeg. Erg ruim blijkt het bereik van Moose dus nog niet te zijn. "Het aantal stemmen op onze site stijgt in elk geval sneller dan het opkomstcijfer bij de nationale verkiezingen in Nederland", lacht Van den Berg. "Het is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Maar het klopt, het blijft moeilijk om mensen ertoe te brengen iets slecht te vinden. Er rust blijkbaar een soort taboe op." Regisseur Ivo van Hove bleek gistermiddag niet te vinden voor commentaar op de onderscheiding. "Best leuk, die prijs, maar hij gaat uit van slechts vijftig mensen die 'The Massacre at Paris' gezien hebben", aldus zijn woordvoerder Siart Smit. "We gaan er niet te veel extra aandacht aan geven."
Peter Anthonissen in De Morgen (B) van 4 oktober 2001
Terug naar Moose in de Pers