Theaterafficheprijs
Prijs voor het best vormgegeven theateraffiche van het seizoen. Heette eerder de AP Lintas Theaterafficheprijs en de Riem en Honig Theaterafficheprijs, nu wordt de prijs gesponsort door Muller Visual. Jaarlijks kiest een jury 12 ontwerpen uit de gehele theateraffiche-oogst van een seizoen, die uit zo'n 600 stuks bestaat. De winnaar krijgt: 2500 euro en jaar abonnement op ITEMS |
Bij deze prijs hoort:
Winnaar in 2006: Maureen Mooren en Daniël van der Velden
Nominaties:
De jury: Joost Swarte (ontwerper), Mechtild Prins (regisseur), Hugues Boekraad (ontwerpcriticus en lector visuele retorica), Carolien Glazenburg (conservator grafische vormgeving Stedelijk Museum te Amsterdam) en Jackie van der Vlis (Hoofd Public Relations Nieuwe Luxor Theater Rotterdam)
voor hun afficheserie voor het Holland Festival: 'Melancholia and Hysteria'.
"Het ruitje van de harlekijn, zoals we dat vorig jaar zagen toegepast, is hier opgebouwd uit gaas dat doorgaans buitensluit of juist binnenhoudt. De fotografie die vorig jaar nog werd gebruikt is verdwenen. Het is een niet makkelijke serie, een reeks die alleen voor insiders is bedoeld, voor het vaste publiek dat het Holland Festival toch al bezoekt maar dat nieuwkomers hopelijk intrigeert en niet buitensluit. Het hoort bij een festival voor mensen die op de hoogte willen worden gehouden van wat er in deze tijd speelt en dat publiek heeft behoefte aan het vernieuwende element in deze affiches. Gemakkelijk zijn ze niet te lezen voor de doorsnee langsrijdende fietser. Het knappe is wel dat de hele reeks die als een zeer vertraagd afgedraaide animatiefilm uitgesmeerd over een aantal weken te zien was, vanaf het eerste affiche compleet aanwezig is in het beeld. Eerst was er het witte affiche, daarna het vraagteken, vervolgens kwam HF erbij, op het vierde het hart en als laatste als een waar feest de Melancholia & Hysteria. De reeks probeert de standaard van het affiche als medium te verhogen. Slaan de sterren op Europa? Ligt in het bloedende hart de melancholie besloten? Wordt de hysterie door de Metallica referenties verbeeld? Kortom allemaal vragen aan de ontwerpers die kans zagen het concept van vorig jaar vernieuwd toe te passen in 2006." Aldus de Jury.