Toneel Publieksprijs
Publieksprijs voor de beste toneelvoorstelling (alleen grote zaal) van het seizoen. Op speciale stemavonden mag het publiek van zo'n 40 voorstellingen via een stemkaart een cijfer geven. Bij een score van 8,1 of hoger wordt de voorstelling genomineerd. Als alle voorstelling twee keer beoordeeld zijn, volgt de tweede stemronde. Ongeveer 10.000 stemmers bepalen dan wie de Toneelpublieksprijs krijgen. Bedacht door media goeroe Maurice de Hondt. Begonnen als de Gouden Gids Publieksprijs. In 1999 nam de AVRO de sponsoring over, maar hield daar een jaar later mee op, omdat ze de televisieregistratie van het uitreikingsgala te duur en te veel gedoe vonden. De prijs werd in 2000 en 2001 niet uitgereikt. Van 2002 t/m 2005 sponsorde NRC Handelsblad de prijs. De winnaar krijgt: 35.000 euro contant plus 20.000 euro advertentieruimte zie ook: www.toneelpublieksprijs.nl |
Winnaar in 2003: 'Gloed', Impresariaat Gislebert Thierens
Nominaties:De vier finalisten waren:
-'Cloaca' van Het Toneel Speelt
-'De Dood En Het Meisje' van Hummelinck Stuurman Theaterproducties
-'Festen' van ?t Bos Theaterprodukties
-'Gloed' van Impresariaat Gislebert Thierens
zie ook: Lijstjes: 10 maanden theaternieuws over 'Cloaca'