oude meuk

Nieuws overzicht

2 jaar Kort Nieuws

Jawel, we hebben het gehaald! Kort Nieuws viert alweer zijn tweede verjaardag. Net als vorig jaar vindt u ter gelegenheid van dit gematigd heuglijke feit een jaaroverzicht. We zijn ons ervan bewust dat we ons in de gevarenzone begeven: voor je het weet hebben we een traditie en als je eenmaal een traditie hebt kom je er nooooit meer vanaf. Maar allá, we wagen het erop. Het brandend maagzuur dat theaternieuws heet, heeft nog genoeg brokjes om te herkauwen.

- kut! - internet - woethe & gagner - gevaarlijk - wrok - toekomst -

KUT!
Genitaliën in het nieuws

  • Het Toneelhuis begint na 'Ten Oorlog' aan een nieuw Monsterproject met de welluidende titel 'Aars'. (Volkskrant, 29/5)

  • Cabaretier Theo Maassen wond zich zodanig op over een reclamestoet van het telecombedrijf Priority door de binnenstad van Eindhoven, dat hij zich niet meer kon beheersen. Hij kreeg een sterke aandrang om de reclame-actie "te verkloten" en probeerde stekkers eruit te trekken, bracht de Hitler-groet en haalde zijn piemel uit zijn broek. Maassen zei na afloop zich vooral te storen aan het feit dat negenjarige meisjes in sexy badpakjes werden ingezet en dat de reclameleuzen "wel nazi-propaganda leken." (Volkskrant, 25/6/99)

  • De gedeputeerde van sociale zaken van de provincie Salzburg heeft jongeren tot zestien jaar verboden om 'Schlachten!' bij te wonen. Er zou voor jongeren te veel geweld en naakt in de voorstelling zitten. (NRC, 2/8 & Volkskrant, 3/8)

  • De voorstelling 'Nachtasiel' van het Ro Theater heeft veel succes in Edinburgh. Alize Zandwijk, wiens regie spectaculair wordt genoemd, is blij verrast met het succes: "Ik had me namelijk net zo goed kunnen voorstellen dat er mensen waren weggelopen. Er loopt een naakte man op toneel aan zijn lul te sjorren, er is een decor dat uitdrukkelijk geen decor is. In Engeland zijn ze daar niet zo aan gewend." (Volkskrant, 27/8)

  • In Friesland zijn promotiefoto's voor de theatervoorstelling van Robert Long gekuist. Op de foto staat een geklede Long voor een oude en jonge man. De lul van één van de twee heren is zichtbaar en schoot schouwburgdirecteuren in Drachten en Dokkum in het verkeerde keelgat. (Volkskrant, 9/9/99)

  • 60 exemplaren van de poster van 'Reigen' zijn weggehaald door de dienst stadsbeheer van de gemeente Utrecht. Op de poster staat een vrouw die nonchalant een forse stijve piemel vasthoudt. (Volkskrant, 17/11/99)

  • Hans Kemna legt het ons allemaal nog één keer uit: "De Toneelschool Amsterdam is de laatste tijd erg goed, daar komen de persoonlijkheden vandaan. Als je mij vraagt, naar welke toneelschool moet mijn kind, dan zeg ik: Amsterdam. Daar wordt tenminste 'geneukt', als je begrijpt wat ik bedoel. In Arnhem wordt ook geneukt, tenminste dat hoop ik, maar in Amsterdam wordt er, hoe moet ik het zeggen, 'swingender' geneukt." (Parool, 14/1/00)

  • Zangeres Alanis Morisette gaat in het stuk 'The Vagina Monologues' van Eve Ensler spelen. (Parool, 11/2/00)

  • In Londen worden er audities gehouden voor het stuk 'Cooking with Elvis'. Men is op zoek naar een schildpad die de rol van Stanley wil spelen, het huisdier van de familie. De schildpad zal zich moeten laten welgevallen dat hij van tafel wordt geplukt om als vijgenblad voor een naakte acteur te dienen. (Parool, 12/2/00 & VNG)

Theater op internet; wat een goed idee!

  • Sinds 2 mei 1999 hebben theaterliefhebbers hun eigen nieuwsgroep: nl.kunst.theater. Volgens initiator Gerard Tonen vindt dat Nederlands theater slecht vertegenwoordigd is op internet: "Ik geloof dat er slechts vier of vijf theaters een volwaardige site hebben. Moet je het in theaterkringen eens hebben over computers, mailinglisten, nieuwsgroepen. Dan wordt er gereageerd alsof men het in Keulen hoort donderen." (VNG, 3/5)

  • De eerste internetvoorstelling van Nederland, 'De doorwerkers' van cabaretier Bert Klundert is een doorslaand succes geworden. De server van Schouwburg de Storm kon de belangstelling niet aan de de voorstelling moest een dag later herhaald worden. Acda & de Munnik zijn al benaderd voor een vervolgproject, maar weigerden pertinent. "Het heeft natuurlijk te maken met auteursrechten", aldus een woordvoerder van de schouwburg, "maar alles wordt teruggebracht tot het formaat van een dubbele postzegel en de kwaliteit van beeld en geluid laten te wensen over." (Theatermaker juni)

  • Het [ON]ze Keuze-festival heeft haar programmering bekend gemaakt. Van 9 t/m 12 september zullen in de [NES]theaters onder het motto 'Voor de Verandering' zes voorstellingen voorstellingen te zien. Daarnaast legt het festival de nadruk op theater dat zich als ritueel gedraagt, met lezingen en demonstraties, hip hop, een Winti-ritueel en internetkunst. Overigens zal [ON]ze Keuze op de voet worden gevolgd door het u wellicht bekende 'digitale theatertijdschrift' MOOSE, dat tijdens het festival een dagkrant op internet zal maken. (VNG, 23/6)

  • Jong en verslaafd aan toneel: vijf culturele jongeren vormen dit jaar de erejury van Het Theaterfestival. Hoewel de naam Rick van der Ploeg de jury in kreunen doet uitbarsten, vindt zij wel dat er meer jongeren naar het theater zouden kunnen gaan. Hun oplossing: zet theaterrecensies op internet. Dôh... (Volkskrant, 9/9)

  • Ooit waren ze succesvol in Amsterdam. De oude hippies van het Engelse Footsbarn Theatre spelen nu echter voor een halflege tent op het terrein van de Westergasfabriek. De Nederlandse promotor had dan ook alle publiciteit geconcentreerd op internet. Een fatale fout. (Volkskrant, 16/9)

  • Het Zuidelijk Toneel zal op 26 oktober tussen 10 en 22 uur op haar website live verslag doen van de opbouw en de uitvoering van de voorstelling 'India Song' in de Schouwburg van Eindhoven. In een persbericht belooft het Zuidelijk Toneel het evenement de gehele dag met webcams te volgen: "van de aankomst van de vrachtwagens tot en met de reacties van de toeschouwers na afloop". Daarnaast zal het mogelijk te zijn te chatten met dramaturg Bart Van den Eynde, ontwerper Jan Versweyveld en componist Harry de Wit. (VNG, 21/10)

  • "Wij kunnen veel leren over Cultureel Ondernemerschap" stelt Van der Poeg na zijn werkbezoek in New York. Een aantal Amerikaanse ideeën zou hij dan ook graag in Nederland uitproberen. Bijvoorbeeld dat jongeren via school gratis kaartjes krijgen en ook eens hun ouders mee kunnen nemen. Ook het wervend gebruik van Internet geniet de aandacht van de staatssecretaris. "Daarmee loopt Nederland achter." (Volkskrant, 22/10)

  • Het TIN is on-line! En de toekomst is veelbelovend: vanaf september kunnen leden van het Theater Instituut Nederland de database met productiegegevens raadplegen. (VNG, 3/1)

  • Naar schatting 12.000 mensen hebben een uitvoering van 'La Traviata' live via het internet bekeken. Deze productie werd in het Rotterdamse Ahoy' door het Nederlands Balletorkest en dirigent Ed Spanjaard uitgevoerd. Verslaggever Paul Janssen was niet onder de indruk: "Zo'n 'webcast' mag een leuk speeltje zijn, maar waar het vooralsnog op neer komt, is vier uur luisteren naar een gemankeerde radiouitzending met hier en daar wat plaatjes." (Parool, 24/1)

  • De rock-opera 'Lifehouse' van Pete Townshend, oudlid van de rockband The Who, is in het Londense Sadler's Well Theatre in première gegaan. Townshend heeft nu plannen om de rock-opera in maart of april ook via het internet te verspreiden. (Parool, 28/2)

Hoopvoller was een emailtje dat Moose januari dit jaar kreeg:

Dear Sirs,

I found the following paragraph on your web site:

  • Het Theaterinstituut Nederland bezit sinds december een unieke verzameling theaterteksten van de Duitse cabaretier Max Ehrlich. De joodse Ehrlich maakte vanaf 1942 met medegevangen voorstellingen in het concentratiekamp Westerbork onder de naam Gruppe Bühne. De teksten bestaan uit sketches en liedjes uit Ehrlichs vooroorlogse cabaret en uit revues uit Westerbork. (Volkskrant, 20/3)

I was very interested to read this (as well as I could because I understand only limited Dutch). Max Ehrlich was my father's elder brother and I would very much like to contact the Theaterinstituut Nederland to learn more about the collection of texts from my uncle Max. Therefore, I would be very grateful to you for any information you could provide me and in particular, a contact person, the postal address, eMail address and telephone number of the Theaterinstituut.

Thank you very much for your kind help.

Friendly regards,
Alan Ehrlich
Geneva Switzerland

Via Moose en het TIN is meneer Ehrlich inmiddels in contact gekomen met Katya Zeich, die zojuist haar doctoraalscriptie over Max Ehrlich had afgerond. Ehrlich en Zeich werken op dit moment aan een bewerking voor het grote publiek van Zeich's scriptie en wellicht aan een heropvoering van de sketches die voor het eerst in kamp Westerbork zijn opgevoerd.

Woethe & Gagner

  • In de familie Wagner speelt een opvolgingskwestie over de positie van Festspielleiter van de Bayreuther Festspiele. De Festspiele bestaan sinds 1876 en zijn geheel gewijd aan de werken van de componist Richard Wagner. De nu 80-jarige kleinzoon van Richard, Wolfgang, heeft sinds 1966 de leiding over het festival. Mogelijke opvolgers zijn Wolfgang's tweede vrouw Gudrun, hun dochter Katharina en de dochter van Wolgang's broer Wieland, Nike. De zoon van Wolfgang is geen kandidaat: hij ziet in de Bayreuther Festspiele de voortzetting van het Duitse antisemitisme en Hitler's verering van Richard. (NRC, 17/3)

  • De Frankfurter Allgemeine heeft de hand weten te leggen op een dossier waaruit blijkt dat wetenschappers uit het toenmalige Oost Duitsland bijna dertig jaar gelden het stoffelijk overschot van Johan Wolfgang von Goethe (1749-1832) hebben opgegraven. Het team van pathologen en archeologen heeft het geraamte van Goethe een conserverende behandling gegeven en het drie weken later weer begraven in de Fürstengruft in Weimar. Het dossier dat door de wetenschappers werd aangelegd heeft dertig jaar onopgemerkt in het archief van het Goethe Nationalmuseum gelegen. (Volkskrant, 20/3)

  • In Duitsland is de Goethe-gekte goed losgebroken; elke stad, dorp of wandeling beroemt zich om zijn band met Goethe. De Duitse toeristenbond heeft onder het moto "Schöner reisen mit Goethe" talloze en zeer uiteenlopende activiteiten ontwikkeld. Dat de herdenking van Goethe's 250e geboortedag wat uit de hand loopt, blijkt uit de bordjes "Goethe wohnte hier nicht" die op huizen in de drukbezochte dorpjes verschijnen. (Parool, 27/3)

  • Moose redacteur Miel de Zwart krijgt een cadeautje van het Holland Festival: op 17, 18, 20 en 23 juni zal er tegenover zijn huis op een videoscherm van vijf bij zes meter de integrale 'Ring des Nibelungen' worden geprojecteerd. De beelden worden via een live-verbinding vanuit het Muziektheater naar het Oosterpark in Amsterdam doorgeseind. De Oosterpark-Ring zal elke avond door zo'n 3000 bezoekers gratis te zien zijn. Niels Peter van Doorn van De Nederlandse Opera is er blij mee: "We wilden graag meewerken aan een laagdrempelige, Glyndebourne-achtige picknicksfeer. We zijn benieuwd of het werkt, 's avonds in het park zes uur lang naar Wagner op een scherm kijken. Het is geen popmuziek tenslotte." (Parool, 3/5)

  • Meegebrachte etenswaren mogen door het publiek niet genuttigd worden tijdens de zestien uur durende 'Ring des Nebelungen' in het Muziektheater in Amsterdam. Niet vanwege hygiënische bezwaren of de akoestische overlast van malende kaken, maar vanwege commerciële belangen: het Muziektheater heeft een contract met de catering van Martinair. Bezoeker Jan Duarte werd gemaand zijn eigen etenswaren weg te stoppen: "Ze zeiden dat we er niet inkomen als we zaterdag, als het volgende deel wordt opgevoerd, weer eten meenemen. Iedereen was heel boos." Hoewel in Bayreuth steevast gegeten wordt tijdens Wagner-opera's, is het volgens de heer Van Doorn van De Nederlandse Opera geen traditie om binnen te eten. "Bij het festival in het Engelse Glyndebourne is het wel gebruikelijk om te picknicken, maar dat is buiten." Van Doorn noemt als alternatief voor de hongerigen de projectie van de Ring op een groot videoscherm in het Oosterpark. (Parool, 9/6)

  • Wolfgang Wagner blijft toch aan als leider van de Bayreuther Festspiele. Naar eigen zeggen blijft de kleinzoon van Richard aan omdat de Duitse regering van plan is de subsidie voor het festival met 15 procent te verminderen. Nichtje Nike Wagner is echter van mening dat het een vertragingstactiek is die ertoe moet leiden dat Wolfgang's vrouw Gudrun intendant wordt van het festival. (Volkskrant, 22/7)

  • De Duitse regeringspartij SPD heeft ruzie met de deelstaatregering van Beieren over de hoogte van de subsidie voor het Richard Wagner Festival in Bayreuth. De SPD wil de subsidie met een half miljoen per jaar verminderen. De Beierse regering is daar fel tegen, maar heeft de afgelopen vier jaar in totaal 2,8 miljoen gulden minder uitgekeerd. Het Beierse ministerie voor cultuur ontkent dit niet, maar zegt dat dat komt door de zuinigheid van het festival. "Subsidies zijn er niet om op te maken, maar om voorzover nodig ontstane tekorten aan te vullen", aldus een woordvoerder. Het festival heeft de afgelopen jaren zo weinig uitgegeven, omdat er geen nieuwe produkties zijn gemaakt. (NRC, 16/8)

  • De opera van Chicago zoekt voor een uitvoering van 'Tristan und Isolde' van Wagner "20 grote, enthousiaste, kale bodybuilders". Kandidaten moeten van muziek en maat kunnen houden en gaan 700 gulden per week verdienen. (AD, 22/10)

  • De Bayreuther Festspiele blijven in ieder geval in handen van de familie Wagner. Voor de opvolging van Wolfgang (80, kleinzoon van de componist) zijn nu drie vrouwen beschikbaar: Gudrun (55), Nike (54) en Eva (54). Van Gudrun is bekend dat ze een behoudende koers wil varen, terwijl Nike voor veranderingen pleit. Wat Eva's gedachten zijn over het beleid is onbekend. (AD, 29/2)

  • De Goethe Medaille 2000 is toegekend aan de Oostenrijkse toneelschrijver en -regisseur George Tabori. De medaille wordt sinds 1954 uitgereikt door het Goethe Instituut aan kunstenaars die zich buiten Duitsland verdienstelijk maken voor de Duitse taal. (AD, 1/3)

Gevaarlijk Theater

  • Het Zuidelijk Toneel heeft in februari een voorstelling van 'Romeo & Julia' af moeten breken, omdat de in de zaal zittende eindexamenklas voor te veel overlast zorgde. Er was sprake van geroep door de zaal, klappen met kauwgom en constant geroezemoes. HZT vindt dat scholen en ouders de jongeren gedragsregels moeten aanleren: "Ze moeten zich realiseren dat ze niet naar een voetbalwedstrijd , maar naar een tenniswedstrijd gaan." De twee grootste amok-makers zijn verzocht de school te verlaten. (Theatermaker april)

  • Een schoolklas uit Coventry heeft het theater in Stratford-upon-Avon tijdens een opvoering van 'Midzomernachtsdroom' inderhaast verlaten, toen docent McGraw zijn tienjarige pupillen overstuur zag raken van de liefdesscène tussen elfenkoningin Titania en de als ezel vermomde Bottom. (Parool & Volkskrant, 17/4/99)

  • Bij een nagespeeld riddertoernooi in attractiepark Het Land van Ooit is een van de stuntmannen om het leven gekomen. Ongeveer 2500 toeschouwers waren getuige toen de 31-jarige Pool Radek Kulon bij een zwaardgevecht de punt van een zwaard in zijn voorhoofd kreeg. Volgens directeur M. Taminiau hebben de meeste mensen vermoedelijk niets gemerkt van het drama. De politie en de arbeidsinspectie stellen een onderzoek in. (Parool, 21/6)

  • De voorstelling 'Afraid of red, yellow and blue' van Theatergroep Toetssteen gaat niet in première in het Stedelijk Museum in Amsterdam. De directie vond het risico te groot om de voorstelling over de vernieler van twee schilderijen van Barnett Newman op de plek des onheils op te voeren. De première is nu verplaatst naar Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. (Volkskrant, 28/6)

  • De Vlaamse theaterregisseur Luc Bondy kan met trots terugzien op zijn eerste Wiener Festwochen. Hoogtepunt was een opvoering van 'Gesäubert' van Sarah Kane in de regie van Peter Zadek; de schokkende enscenering joeg de bezoekers op de vlucht en één dame viel flauw. (NRC, 1/7)

  • De eerder deze maand ontsnapte eland is weer terecht. Bij een botsing met een personenauto op de A6 bij Lelystad is het beest doodgereden. De bestuurder kwam met de schrik vrij, maar de auto was total loss. Een andere auto zag het kadaver te laat, reed er op in en sloeg enkele malen over de kop. De vier inzittenden raakten gewond en ook deze auto was total loss. (Volkskrant, 31/7)

  • Lars Norén heeft ontslag genomen bij het Riksteatern in Stockholm, waar hij een van de directeuren was. Dit naar aanleiding van een schandaal rond zijn laatste voorstelling, '7.3'. In de voorstelling speelden drie gevangenen, die speciaal verlof hadden gekregen om op tournee te gaan. Na de tournee ontsnapten ze echter, beroofden een bank, schoten in koelen bloede twee agenten dood en vluchtten naar Costa Rica. Inmiddels zijn twee daders in dat land gearresteerd en heeft het Zweedse ministerie van justitie alle schuld op zich genomen. Norén wijst elke verantwoordelijkheid van de hand en de affaire leek voorbij toen Justitie zijn naam zuiverde. Toen de Culturele Commissie in het Parlement echter zei dat "meneer Norén met deze voorstelling het land een slechte dienst heeft bewezen" diende hij zijn ontslag in. (Volkskrant, 11/8)

  • Regisseur en schrijver Hans van den Boom heeft tijdens een verblijf in Mozambique malaria opgelopen. De voorstelling die Van den Boom zou maken voor Stella Den Haag, 'Hoop en glorie', is een maand uitgesteld (VNG, 21/9)

  • In Iran heeft het publiceren van een toneelstuk geleid tot arrestaties. Het stuk verscheen in het studentenblad Mowj van de technische universiteit Amir Kabib. De geestelijk leiders van het land beschouwen het stuk als godslasterend; in het stuk was sprake van het veinzen van religieuze overtuigingen voor politiek gewin. (Metro, 5/10)

  • Tegen Terence McNally, de amerikaanse auteur van het toneelstuk 'Corpus Christi', is een fatwa uitgevaardigd. In het toneelstuk wordt Jezus geportretteerd als homoseksueel, die - verraden door zijn minnaar Judas - wordt gekruisigd als "koning van de homo's". De fatwa werd uitgesproken door het sharia-hof van Groot-Britannië, nadat het stuk afgelopen donderdag in Londen in première ging. Buiten het theater werd door aanhangers van de religieuze groep Al-Muhajiroun luid geprotesteerd tegen de opvoering. Tussen de oproerkraaiers bevonden zich ook christenen die het toneelstuk een grove belediging vonden. Volgens de islamieten is de fatwa bindend; zodra McNally in een islamitisch land komt moet hij worden aangehouden en terechtgesteld. (Volkskrant & NRC, 1/11)

  • Kunst- en muziekminnaar L. Henny nodigt iedere zondagmiddag vrienden en kennissen uit voor een stukje muziek of toneel. Zijn huiskamer is dan tijdelijk het 'Theatertje aan de Vecht'. Mag niet, zegt de gemeente Nieuwersluis; Henny exploiteert een illegaal theater. Hij mag geen subsidie of sponsoring ontvangen geen programmaboekjes maken, briefpapier drukken, noch entree vragen. Absurd vindt Henny, want in het hele dorp is geen enkele culturele voorziening; hij voorziet in een behoefte. Zonder entreegeld kan hij de voorstellingen niet betalen dus aan de voorwaarden van de gemeente kan hij niet voldoen. Voorlopig laat hij de clandestiene voorstellingen op een schuiladres plaatvinden. (Volkskrant, 4/11)

  • Het had weinig gescheeld of het Nieuwe de la Mar Theater in Amsterdam had zijn deuren moeten sluiten. Een inspectie door gemeentelijke bouw- en woningtoezicht bracht aan het licht dat de vloer van de zaal op instorten stond. Er zijn onmiddelijk zes stutbalken geplaatst. (Volkskrant, 13/11)

  • De gemeente Leiden stelt een onderzoek in naar de vondst van asbest in de Leidse Stadsgehoorzaal. Het asbest had in 1994 of 1996 al verwijderd moeten zijn bij een verbouwing. (AD, 17/1)

Omzien in wrok

  • Laatst sprak Johan Simons iemand die terloops vertelde dat ze vaak naar het theater ging. "Wat leuk", zei hij, "ik ben Johan Simons van Hollandia. Blanco blik. Dat trek ik me dan persoonlijk aan, ja. (Volkskrant, 2/4)

  • Trust-actrice Halina Reijn, die nu speelt in 'Adel Blank', biecht in een alles onthullend interview in het Parool haar onzekerheden op: "Mijn klomp brak, toen ik hoorde wat mijn rol was. Jezus, alweer een dienstmeisje, gek word ik van die onderdanige rollen. De figuren die ik bij de Trust heb moeten spelen, zijn altijd zoekende, meestal verliefde jonge meisjes en ik moet altijd wel een keer bloot. Dat komt doordat al die rollen geschreven zijn door mannen en die willen alleen maar mysterie in vrouwen zien. Dat is heel moeilijk om te spelen, mysterie, want wat is dat nou?" (Parool, 10/4)

  • In het Duitse theater bestaat veel interesse voor Nederlandse schrijvers. Koos Terpstra voelt zich bij onze Oosterburen zeer gerespecteerd: "Ben je in Nederland een lulletje dat wel eens schrijft, hier sta je als schrijver op een ander niveau". (Volkskrant, 4/11)

  • Ger Thijs verbitterd? Welnee! Nou ja, een beetje misschien... "Natuurlijk ben ik kwaad. Ik ben gewipt. Ik had op een elegante manier afscheid willen nemen, maar dit is hysterisch, overtrokken en dom. Waarom moet er in de toneelwereld altijd zo'n koningsdrama van gemaakt worden?" Thijs beraadt zich over zijn positie bij Het Nationaal Toneel. Hij spreekt in de verleden tijd over de door hem op te zetten schrijversopleiding en ook blijven regisseren vindt hij niet vanzelfsprekend: "Je moet wel goede verhoudingen hebben om in te werken."
    Toch kan Thijs zijn positie wel relativeren en vergelijkt zich met Gerardjan Rijnders en Frans Strijards: "Mijn vertrek hoort bij het opschuiven van een generatie. Rot op met die baby-boomers, zoiets zit erachter. Misschien moeten we een gezelschap van Oude Mannen oprichten. Dat gaan we doen. Ik ga ze bellen. Daar krijgen we vast geld voor." (AD, 16/11 & NRC, 17/11)

  • Ineke Cohen is boos! Op verzoek van Marja Kok en Helmert Woudenberg schreef ze toneelbewerking van 'Het bureau' van J.J. Voskuil. Bovendien zou ze zelf de rol van dementerende moeder spelen. Maar Kok en Woudenberg konden niet uit de voeten met het scipt van Cohen. Het was "te toneelmatig, met allerlei regieaanwijzingen" en ze herschreven het zelf. Ook besloten de acteurs om ex-Werkteatercollega Shireen Strooker de moeder te laten spelen. In de publiciteit rond de voorstelling wordt consequent gesproken over een bewerking van "Ineke Cohen en de spelers i.s.m. J.J. Voskuil". Cohen vindt echter dat dat de werkverhouding niet juist uitdrukt.
    Cohen heeft nu ook financiële grieven. Ze wil een voorschot van 5000 gulden en uiteindelijk drie procent van de recette. "We hebben afgesproken dat ze 15.000 gulden zou krijgen", zegt Woudenberg echter. "Ze heeft wel een contract gekregen, maar dat heeft ze niet ondertekend. Een voorschot stuurde ze terug", vult Kok aan. Cohen: "dat contract was te schandelijk om te tekenen. Ze denken zeker dat ik het voor een bos bloemen doe." (NRC, 17/1)

  • Gerard Mortier is woedend! De Belgische intendant van de Salzburger Festspiele zou per 2001 zijn functie neerleggen, maar nam na het aantreden van de nieuwe regering het eerste vliegtuig naar huis. Hij is razend op de nieuwe regeringsleider Schüssel die volgens hem met de fascisten heult om zelf kanselier te worden."De rechts-extremisten noem ik zonder aarzeling fascistisch", zegt hij, "Neem alleen al hun (zeer korte) cultuurprogramma. Duits is de enige taal die belang heeft." Nog even en de Salzburger Festspiele, een van Europa's belangrijkste kunstfestivals, zal een toneel zijn van Johann Strauss, Richard Strauss en jodelwedstrijden, profeteert hij. "Ik kan niet winnen van die partij". (Volkskrant, 11/2)

  • Harry Mulisch noemt het "onartistiek" dat Freek de Jonge fictie voor werkelijkheid aanziet. "Het boek kan niets met Croiset te maken hebben, want de hoofdfiguur is zowel dood als levend", aldus de literator. Uiteindelijk is het de lange arm van de Führer die deze rel veroorzaakt heeft. "Hitler wilde alle joden uitroeien (...) daardoor is Croiset getraumatiseerd en op grond daarvan heeft Croiset De Jonge getraumatiseerd. En daaruit probeert De Jonge dan mij te traumatiseren. Maar dat is zinloos". (Volkskrant, 23/2)

  • Leonard Frank ziet om in wrok. Het ging eigenlijk al meteen mis toen hij in 1992 ontvangen werd door de Stichting Oostelijke Schouwburgen, de organisatie van de plaatselijke schouwburgdirecteuren: "Door die jongelui werd ik weggehoond, afgeblaft, uitgelachen en ontgroend", aldus Frank. "Het kwam erop neer dat ik werd gestenigd. ik werd teruggeworpen in de Middeleeuwen. Dat is nooit meer overgegaan. Ze willen dijenkletsers, touringbus-toneelstukjes. Daarvoor heb je geen gesubsidieerd toneel nodig. Maar zij zijn daar helemaal niet in geïnteresseerd."
    "In ons eigen Theater aan de Rijn kunnen we heerlijk werken, maar zodra je de deur naar de buitenwereld open zet en die buitenwereld is dan Arnhem of Gelderland, dan wordt het buitengewoon guur, onheilspellend, eenzaam, tegenwind-werk. Je voelt op geen enkele manier dat er contact is met zo'n stad, met zo'n bevolking, met zo'n gemeentebestuur. Dat maakt je positie zo verschrikkelijk eenzaam."
    Fran wil wel blijven regisseren. Hij weet alleen nog niet bij wie. "Ik wacht op een telefoontje, tot nu toe hoorde ik niets." (AD, 29/2 & NRC, 25/2)

Wat brengt de toekomst?

  • Zal Ivo kunnen kiezen tussen zijn drie grote liefdes?

  • Zal Gudrun Wagner Wolgang Wagner opvolgen, of steekt Eva Wagner daar een stokje voor?

  • Krijgt Moose structurele subsidie?

  • Blijft Mime hip?

  • Zal De Meerpaal echt gesloopt worden?

  • Gaat Ger Thijs zichzelf ontvoeren als Johan Doesburg 'Het vuil, de stad en de dood' opvoert?

  • Wie gaat het pamflet tegen het schrijven van pamfletten schrijven?

  • Zal Gerardjan Rijnders opnieuw De Gouden Tomaat winnen?

  • Haalt Het Theaterfestival 2001?

  • Gaat Vera Liefhebber eindelijk van bil?

Kijk volgend jaar weer naar Kort Nieuws!

praat mee

schrijf een mini