Oud Archief

Vera Liefhebber

Vera en Het Nationale Ballet: vervolg 25/2/99

Theaterrecensenten schrijven vaak onzin. Tot zover geen nieuws. Ik kan begrijpen dat een miskende theatermaker of een oprechte theaterliefhebber zich soms geroepen voelen te reageren op een recensie vol vermeende onzin. Neem nu de balletvoorstelling 'Toverfluit'. Ik noemde het "Toverflut", Francine van der Wiel schreef in haar recensie in Het Parool: "Toverfluit roept alleen maar vragen op."
Dan moet je als rechtgeaarde liefhebber wel reageren! Op de meningenpagina van Het Parool verscheen een brief van "slechts een toeschouwer die betaalt voor een plaats", die Francine c.s. met hun gemakzuchtige kritiek confronteerden. "Zelf zal ik voortaan na een vernietigende kritiek vanuit deze hoek juist naar het theater snellen om te proberen een kaartje te bemachtigen. Maar ach, ik heb nergens verstand van." Bravo, M. Mullenders uit Amsterdam! Deze Mullenders had een hele andere 'Toverfluit' gezien: "een zeer originele balletuitvoering, juist door die bijzondere combinatie tussen het verhaal en de - virtuoos uitgevoerde - muziek. Verrassende, soms ontroerende en vooral geestige choreografie. Alleen al naar die monumentale decors en die prachtige kostuums met de kleurdegradaties, die in de schitterende belichting vaak adembenemend mooi werken, zou ik zelfs zonder dansers of muziek urenlang met bewondering hebben kunnen kijken."
Volgens een vriendin van mij, kostuummaakster, is "kleurdegradaties" een vakterm. Ik had er zelf nog nooit van gehoord. Misschien is M. Mullenders uit Amsterdam wel meer dan "slechts een toeschouwer". Misschien is Mullenders wel een pseudoniem voor een medewerker bij Het Nationale Ballet. Als er gestreden wordt, dan wel graag met open vizier.

Vera


zie ook: Vera Liefhebber over 'Toverfluit'




praat mee

schrijf een mini