Vera en Het Nationale Ballet: vervolg 25/2/99
Theaterrecensenten schrijven vaak onzin. Tot zover geen nieuws. Ik kan
begrijpen dat een miskende theatermaker of een oprechte theaterliefhebber
zich soms geroepen voelen te reageren op een recensie vol vermeende onzin.
Neem nu de balletvoorstelling 'Toverfluit'. Ik noemde het "Toverflut",
Francine van der Wiel schreef in haar recensie in Het Parool: "Toverfluit
roept alleen maar vragen op."
Dan moet je als rechtgeaarde liefhebber wel reageren! Op de meningenpagina
van Het Parool verscheen een brief van "slechts een toeschouwer die betaalt
voor een plaats", die Francine c.s. met hun gemakzuchtige kritiek
confronteerden. "Zelf zal ik voortaan na een vernietigende kritiek vanuit
deze hoek juist naar het theater snellen om te proberen een kaartje te
bemachtigen. Maar ach, ik heb nergens verstand van." Bravo, M. Mullenders
uit Amsterdam! Deze Mullenders had een hele andere 'Toverfluit' gezien:
"een zeer originele balletuitvoering, juist door die bijzondere combinatie
tussen het verhaal en de - virtuoos uitgevoerde - muziek. Verrassende, soms
ontroerende en vooral geestige choreografie. Alleen al naar die monumentale
decors en die prachtige kostuums met de kleurdegradaties, die in de
schitterende belichting vaak adembenemend mooi werken, zou ik zelfs zonder
dansers of muziek urenlang met bewondering hebben kunnen kijken."
Volgens een vriendin van mij, kostuummaakster, is "kleurdegradaties" een
vakterm. Ik had er zelf nog nooit van gehoord. Misschien is M. Mullenders
uit Amsterdam wel meer dan "slechts een toeschouwer". Misschien is
Mullenders wel een pseudoniem voor een medewerker bij Het Nationale Ballet.
Als er gestreden wordt, dan wel graag met open vizier.
zie ook: Vera Liefhebber over 'Toverfluit'