Op 1 april begon Geert Overdam aan zijn nieuwe baan als directeur van Theaterfestival Boulevard in Den Bosch. Halverwege het festival spraken wij met hem. Een gesprek over risico's, verwachtingen en randen die schuren.
Halverwege
"We zijn nu halverwege en je kunt al een aantal trends zien. Door de
warmte is de horeca-omzet duidelijk gestegen. Een aantal
voorstellingen loopt minder, andere zijn weer uitverkocht. Het valt
erg mee, de voorstellingsopbrengst is agressief begroot en de
inkomsten uit horeca defensief, dan kom je meestal wel in balans.
Wat me vooral opvalt is dat de voorverkoop veel minder is dan de
losse verkoop op het festival. Misschien is dat het euro-effect?"
"Veel mensen ervaren de Corridor als rustiger. Ik denk dat dat komt
omdat je beter kunt rondlopen; de Corridor is nu transparanter dan
vorige jaren en hij is anders opgesteld, waardoor je veel meer
ruimte krijgt voor het Theater aan de Parade. Kortom, volgens de
oudgedienden in de organisatie zijn er net zoveel mensen als vorige
jaren, maar we zijn nu nog niet echt aan het tellen. Bovendien: het
is mijn eerste jaar, dus ik heb zelf nog geen referentiekader."
Keuzes
"Jullie schreven dat er geen keuzes gemaakt zijn in de
programmering, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik heb er in de
theaterprogrammering voor gekozen om veel werk te laten zien van
Brabantse clubs. Ik vind dat dit festival ook een etalage moet zijn
voor makers die hier wonen en werken. Ik wil dan wel dat ze nieuw
werk maken voor Boulevard, maar verder geef ik ze dan carte blanche.
Op het plein staan de tentjes met een kleine voorstelling. Veel van
die mensen staan daar al jaren en het publiek verwacht ze daar ook.
Ik heb dit jaar voor het festival met alle makers in gesprek gegaan
over hun artistieke ambities. Bij een paar acts vond ik die te mager
en die heb ik dan ook geschrapt."
"Maar je moet wel begrijpen: ik ben op 1 april begonnen en eind mei
moest het programmakrantje af zijn. Ik had dus niet bepaald de tijd
om mijn stempel te drukken. De muziekprogrammering was bijvoorbeeld
al grotendeels rond. Er staan dan ook een aantal acts die ik zelf
niet zou boeken. Dat gaat niet om de kwaliteit van die bands, maar
het is een theaterfestival en ik zoek muziek die daar goed bij
past. Ik wil, zeker hier op de Parade, acts programmeren die de
randen opzoeken van wat het publiek verwacht. Het publiek verwacht
op een festival vermaakt te worden en ik wil de mensen niet
teleurstellen, maar ik wil ze ook confronteren met iets dat ze
misschien óók leuk vinden."
Toekomst
"Ik weet nog niet wat ik met het plein wil, als de Corridor er niet
meer is. De Parade is de huiskamer van Den Bosch, het moet gezellig
blijven. Met deze opstelling van de Corridor is het plein nu opener.
Het idee achter de Corridor was een breuk te maken met de nostalgie
naar de Boulevard of Broken Dreams. Maar het plein moet wel anders.
Ik wil dat datgene wat in de plaats gaat komen van de Corridor meer
een work-in-progress blijft. De kunstenaar die het gaat maken, moet
langer betrokken blijven bij de vorm. Ik ben nu in gesprek met de
Stichting Kunst in de Openbare Ruimte over wie dat moet gaan doen."
"In de theaterprogrammering moet er altijd een spektakelvoorstelling
zijn, maar dat hoeft niet per se een circusvoorstelling te zijn,
zoals dit jaar. Ik wil op zoek naar spektakel dat artistiek ook
interessant is. Ik ga maar eens scouten in Spanje en Adelaide.
Verder wil ik aandacht blijven geven aan jonge theatermakers en
Brabants aanbod. En ik wil heel graag internationaal werk
presenteren, maar daar is nu helemaal geen geld voor. Daarom gaan we
samen met Oerol kijken of we gezamelijk grote, internationale
lokatieprojecten naar Nederland kunnen halen, of misschien zelfs
coproduceren. Er zijn nu te veel popconcerten, en daarvoor is
Boulevard niet het podium. Ik zoek dan liever de cross-over en ik
denk er ook nog over om één muziekpodium weg te halen."
Artistieke opvattingen
"Ach, dat heb ik wel gehad. De wereld ziet er nu heel anders uit dan
ik ooit hoopte dat hij zou worden. Ik vind dat er zo veel is dat
hard en kil en egocentrisch is. Ik ben op zoek naar een
tegenbeweging: naar verstilling, dialoog en concentratie. Het
mooiste moment vind ik iedere dag tussen kwart voor een en een uur
's nachts. Alle muziek is dan uit en je hoort alleen nog maar mensen
die iets met elkaar hebben. Dan wordt de tijd echt even stil gezet.
Dat is wat ik wil. Dat is ook wat ik zoek in de makers, als maker en
als mens. Maar eigenlijk kun je het beste mee gaan met 'Hartstocht'.
Die voorstelling maakt duidelijker wat ik bedoel dan wat ik ook zou
kunnen zeggen."
Geld
"Kijk, het wil er bij mij ècht niet in dat je theatermaker bent die
gedurende drie seizoenen in het jaar in de theaters werkt je wèl
geld krijgt en je geen geld krijgt als ervoor kiest om in de zomer
buiten de theaters te werken. Theater moet het hele jaar door kunnen
gaan. Als festival zit je in een rare spagaat: ik wil artistiek
interessant programmeren, maar om dat te doen heb ik sponsorgeld
nodig. En die sponsors hebben totaal geen interesse voor de inhoud.
Sponsors willen in beeld met vlaggen en logo's en dat gaat je
identiteit zo bepalen. Dus om een risicovolle programmering te
kunnen maken moet er gewoon rijksgeld bij, we moeten in de
Cultuurnota. Daarnaast ben ik heel veel tijd kwijt met regelen en
afstemmen van die sponsoring, tijd die ik liever stop in de
programmering."
"Men heeft er bij de Raad voor Cultuur geen idee van met hoeveel
inspanningen we dit festival voor elkaar krijgen. Er werken nu 250
man hier op en rond het plein, maar de rest van het jaar zijn we met
z'n drieën en niet eens fulltime. Als ik dan het bereik en de
subsidie per bezoeker uitreken dan leveren wij een enorme prestatie
vergeleken met de reguliere schouwburgen en gezelschappen. En ons
publiek heeft een diversiteit waar de meeste groepen alleen maar van
kunnen dromen. De grotere festivals moeten nu echt worden bijgestaan
anders kunnen sommige groepen er niet meer staan en glijdt de
programmering af naar amusement. Ik moet de financiële ruimte hebben
om aanbod wat ik wil laten zien te kunnen betalen. Anders wentelen
we al het risico af op een groep makers die er voor gekozen heeft
in dit seizoen buiten de reguliere theaters voorstellingen te maken."